Arnhem heeft een groene logistieke hub en onderzoekt de bevoorrading in de stad

Op 1 maart opende Steven Koster met zijn bedrijf Groene Rijders een logistieke hub in het centrum van Arnhem. In plaats van vijf keer per dag een koerier aan de deur krijgen ondernemers de pakketjes in één keer bezorgd. Daarnaast laat de gemeente onderzoek doen naar de bevoorrading in de stad door KennisDC Logistiek Gelderland van de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN).


Door Jan Willem Kerssies


Zes jaar geleden begon Koster met het bedrijf Puurland. Hij besloot recepten samen te stellen met producten uit de regio. De producten haalde hij op bij lokale boeren, om ze vervolgens per fiets te bezorgen bij een klant. “Dat kwam voort uit mijn verbazing over de voedselketen. Het verbaasde me dat in de supermarkt een appel uit Nieuw-Zeeland net zoveel kost als een uit de Betuwe.”


De Bakker

Twee jaar geleden kwam de plaatselijke bakker bij Koster met de vraag of hij ook brood wilde rondbrengen op de fiets. “Hij ergerde zich aan verschillende zaken zoals de slechte uitstraling van zijn bedrijf door een dieselbus en dat hij vaak opstoppingen veroorzaakte in de stad. Ook de tijden waarop hij met zijn bus de stad in mocht, waren niet altijd ideaal.”


Inmiddels rijden de Groene Rijders met drie fietsen en een aanhanger door Arnhem, en daar komen nog wel een aantal bij. Goederen die de stad in of uit moeten worden in de hub aan de rand van het centrum afgeleverd door transportbedrijven, leveranciers of lokale ondernemers. Daarna worden ze gegroepeerd bezorgd bij klanten in het centrum. “We hebben bijvoorbeeld klanten die het adres van de hub gebruiken om pakketjes te laten bezorgen. In plaats van dat ze vijf keer per dag een koerier over de vloer krijgen, worden de pakketjes in één keer bezorgd.” Goederen die de stad weer verlaten gaan in omgekeerde volgorde. “Die nemen we vanuit het centrum mee naar onze hub.”


Onderzoek stadslogistiek

Onderzoeker Enide Bogers is werkzaam bij de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN), afdeling Kennis DC Logistiek Gelderland. In opdracht van de gemeente Arnhem doet zij, samen met studenten en collega’s, onderzoek naar de bevoorrading van winkels in het centrum. “We kijken vooral welke wenselijke en niet-wenselijke dingen plaatsvinden. We zijn begonnen met een literatuurstudie naar oplossingen uit andere (inter)nationale steden om daar in Arnhem iets van leren. Vervolgens hebben we onder stakeholders, zoals bewoners, consumenten, gemeente, retailers, logistiek dienstverleners en verladers een enquête afgenomen over hoe het nu gaat en wat beter moet. De respondenten ergeren zich met name aan de verkeersdrukte, aan de hoeveelheid voertuigen in de stad.”

Steven Koster (links): “Het is misschien wat ambitieus, maar we willen ervoor zorgen dat over twee jaar 10 procent minder busjes rijden in Arnhem.”

Enide Bogers.

'Wij bezorgen voor een lokale boer bij zo’n twaalf restaurants. Zo hoeft hij met zijn busjes niet meer de stad in.'

Tien procent minder busjes

Het verminderen van transportbewegingen, CO2-uitstoot en congestie is het doel van de Groene Rijders. “Het is misschien wat ambitieus, maar we willen ervoor zorgen dat over twee jaar 10 procent minder busjes rijden in Arnhem.” Op dit moment haalt Groene Rijders al twee dieselbusjes uit het stadsverkeer. Koster: “Wij bezorgen voor een lokale boer bij zo’n twaalf restaurants. Zo hoeft hij met zijn busjes niet meer de stad in.”


Bogers zegt dat uit de eerste uitkomsten van het onderzoek blijkt dat er qua efficiëntie nog veel te winnen valt. “Naast de literatuurstudie en de enquête hebben we twee ochtenden van 6.00 tot 13.00 uur in vier straten van de binnenstad waarnemingen gedaan.

Dus welke voertuigen rijden er door de straten. Hoewel we niet de hele stad Arnhem hebben onderzocht, is onze indicatie dat veel voertuigen voor één of slechts enkele leveringen de stad in komen.”


Koster hoopt zijn bedrijf te kunnen uitbreiden. “In de toekomst denken we nog meer impact te hebben door naast het optimaliseren van lokale stromen ook grote landelijke verladers aan ons te binden om ze daarmee uit de binnenstad te houden. Ook zijn we geïnteresseerd om postorders te gaan verzorgen.”

Keten van goederenhubs

Groene Rijders heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Goederenhubs Nederland B.V. en zal in opdracht voor deze landelijke organisatie diensten uitvoeren in en rond Arnhem. Het biedt vervoerders en verladers de mogelijkheid hun goederen aan de rand van inmiddels vijftien steden neer te zetten, waarna ze gecombineerd en duurzaam in de binnensteden worden vervoerd.


Foto: Burgemeester Ahmed Marcouch verricht de opening van de logistieke hub.