Praag introduceert nieuw concept van parkeerregulering op straat

Praag reguleert het parkeren op straat al sinds 1979. Dat deed het socialistische regime indertijd door de vraag naar parkeerplaatsen hoger te houden dan het aanbod. Het beste middel om dit onder controle te houden, bleek geld te zijn.


Door Reinoud Schaatsbergen


De Tsjechische hoofdstad nam parkeerregulering in 1997 op in wetgeving. In 2014 besloot de overheid echter een nieuwe weg van digitalisering in te slaan. Twee jaar later lanceerde de stad het concept van parkeerregulering op straat in drie nieuwe stadsdistricten. En in januari 2018 hanteerde Praag in alle gereguleerde gebieden één systeem.

Wat houdt het nieuwe concept in?

Vandaag de dag reguleert Praag binnen het nieuwe concept meer dan 100.000 parkeerplaatsen. Voorheen waren dat er maar een kleine 40.000. Het Praagse systeem werkt met scanauto’s, die nummerborden van geparkeerde auto’s controleren en met behulp van een database analyseren. De stad heeft een gecentraliseerd IT-systeem (CIS – Central Information System) ontwikkeld dat een verscheidenheid aan data verzamelt. Zo is er een database met daarin onder meer gedistribueerde parkeervergunningen, locaties met gereguleerde parkeerplaatsen en betalingen via parkeermeters en apps. Nieuwe gebruiksvriendelijke oplossingen doen hun intrede, zoals de mogelijkheid om online parkeervergunningen te verlengen, nieuwe parkeermeters, en alternatieven voor parkeertickets achter de voorruit. Bovendien is er een nieuwe parkeerapp voor betalingen.

Hoe wordt handhaving ingezet?

Scanauto’s en diverse computersystemen handhaven het parkeren op straat door nummerborden te checken en te analyseren via het CIS. Dit gebeurt in de scanauto. Het systeem is vooral ontwikkeld om te voorzien in Praags behoefte aan een datastructuur, maar is ook aangepast aan het rechtsstelsel van Tsjechië en Praag en aan de AVG. Het CIS verzamelt de gevallen van ‘aso-parkeren’ en speelt deze door naar de lokale politie ter bevestiging. De bevestigingen gaan vervolgens naar de lokale autoriteit, die de boetes uitdeelt aan de bestuurders.

Open data distribueren

Met het digitale platform van de nieuwe parkeerregulering kan Praag periodiek open data distribueren naar iedereen die daar interesse in heeft. De data mogen worden gebruikt voor analyses of voor het ontwikkelen van applicaties door bedrijven of zelfstandigen. Praag levert hiervoor ook kaartendata, een dataset met historische statistieken en een gratis API connectivity om data te relateren aan parkeren. Applicaties van derden kunnen deze data gebruiken om bijvoorbeeld de beschikbaarheid van invalideparkeerplaatsen of Park&Ride-locaties in kaart te brengen.